· 

همه چیز درباره گلابگیری کاشان

فصل گلابگیری کاشان که از راه برسد، مسافران زیادی برای دیدن مراسمش راهی کاشان می‌شوند. گلابگیری از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواسط خردادماه ادامه دارد. اما جشنواره گلابگیری هرساله از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در کاشان برگزار می‌شود. یعنی اگر شما بخواهید مهمان این شهر کویری در مراسم گلابگیری  بشوید، باید در این ۱۰ روز به کاشان سفر کنید.

گلابگیری چه تاریخی دارد؟

 

گلابگیری گلابگیری

 

اسم سنتی گلابگیری در کاشان «لتان» ‌است و عمر درازی دارد. آثار باستانی کشف شده در کاشان نشان می‌دهد، از سالیان دور،‌ وقتی فصل شکفتن گل‌های سرخ فرا می‌رسیده، اهالی کاشان از خانه بیرون می‌رفتند و گل‌های محمدی را می‌چیدند. حتی کسانی که مزرعه گل سرخ نداشتند هم در چیدن گل‌های باغ همسایه‌ها مشارکت می‌کردند.

بعد از چیدن گل‌ها نوبت به مراسم گلابگیری می‌رسید، گل‌فروش‌ها و گلاب‌فروش‌ها در فصل گلابگیری کاشان از قدیم در بازار حاضر می‌شدند و به خرید و فروش گل و گلاب مشغول می‌شدند.

آنچه گلابگیری کاشان را از گلابگیری‌های دیگر متمایز می‌‌کند، شیوه سنتی و رسوم گلابگیری در این شهر تاریخی‌ست. بر طبق اسناد تاریخی، گلاب از دوران قدیم سوغات کاشان بوده. شاهد این ادعا هم عید گلاب است که رسمی قدیمی در این شهر کویری‌ست. مطابق مطالعات گیاه‌شناسان، گل سرخی که در کاشان می‌روید،‌ در مقایسه با گل‌سرخ شهرهای دیگر، کیفیت بهتری دارد و شاید به همین خاطر هم باشد که هرسال مکه را با این گلاب شستشو می‌دهند.

Write a comment

Comments: 0