پیشبینی قیمت تورهای مسافرتی بعد از کرونا

ترس، دلهره و اضطراب روزانه تمام انسان‌ها در هر نقطه از جهان در خصوص حفظ سلامتی و محافظت از خود و خانواده، پیگیری اخبار شیوع پر شتاب این ویروس در سراسر دنیا و کاهش ارزش سهام و بازارهای مالی جهانی و مهم تر از این، محدودیت‌های قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی و بستن موقت مرزهای کشورها و استان‌ها همه و همه موجب شده که صنعت توریسم روز به روز در این شرایط بحرانی پیچیده، کوچک و کوچکتر گردد و روند همیشه عرضه و تقاضای موجود در بازار جهانی گردشگری، دستخوش تلاطم و کمبود قرار گیرد. هرچند که پیشتر، جامعه جهانی و بازارهای بین‌المللی، در مواقعی همچون شیوع بیماریهای SARS و آنفولانزای H1N1، در شرایطی مشابه با بحران کنونی قرار گرفته بودند، اما بطور قطع گستره و استمرار آن بحران‌ها در قیاس با شیوع ویروس کرونا، قابل قیاس نیست.

🔺تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد گردشگری چین، آسیا و اروپا:

اقتصاد کشور چین و بطور خاص صنعت گردشگری این کشور، بیشترین آسیب و زیان را در این بحران جهانی، پذیرفته است بطوریکه تا پیش از این بحران، بیش از ۱۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور چین مربوط به رونق بازار گردشگری این کشور بوده و این صنعت نیز تا قبل از این بحران، رشد ۷ درصدی داشته است. این آمار نشان می دهد که این حجم از وابستگی اقتصادی کشور چین به صنعت توریسم و تعطیلی ۳ ماهه این صنعت تا همین لحظه در مواجهه با کنترل شیوع ویروس کرونا در این کشور، بحرانی بسیار عظیم را پیش روی این صنعت قرار داده است.

این شرایط در صورتی است که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) طی یک بیانیه مشترک از بخش‌های مربوط به توریسم خواسته‌اند که به‌صورت “سنجیده، سازگار و متناسب” با تهدیدی که برای سلامت عمومی ایجاد می‌شود، به شیوع ویروس کرونا پاسخ دهند.

ویروس کرونا در حال حاضر در سراسر جهان با لغو سفرها و رویدادهای عمومی، موجب کاهش چشمگیر سطح تقاضای جهانی در زمینه خدمات گردشگری و سفر شده است و کمترین تاثیر آن در اروپا، تعدیل موقت نیروی شاغل و کاهش درآمد تمامی شرکت‌ها بوده است.

🔺پیشبینی وضعیت بحرانی:

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) تخمین می‌زند که امسال درآمد حمل و نقل هوایی در جهان، ۴۴٪ کاهش خواهد یافت و این یعنی ۲۵۲ میلیارد دلار کمتر از سال گذشته این بازار. همچنین پیشبینی می‌کند بازار در سه ماهه دوم ۶۵%، در سه ماهه سوم ۴۰% و در سه ماهه چهارم ۱۰% کاهش را تجربه کنند.

🔺راهکار و به زبان پزشکی، آنتی بادی وضع موجود چیست؟

برای مدیران موفق و صاحبان جسور و شجاع صنعت گردشگری و کسب و کارهای مرتبط، حتی بحران جهانی و منحصربه‌فرد شیوع ویروس کرونا نیز یک فرصت است که بار دیگر به نقاط قوت و ضعف خود، ارزیابی میزان چابکی خود یا سازمانشان به منظور واکنش سریع و مناسب با تهدیدات این چنینی، دستیابی به راهکارهای بدیع و تازه، بهره‌برداری مناسب از تکنولوژی و همچنین ساماندهی مجدد توان تیمی و سازمانی خود، اشراف یابند و توان خود، تیم یا کسب و کارشان را در این خصوص، مورد ارزیابی و محک قرار دهند.

در پایان خالی از لطف نیست که یکبار دیگر ما صاحبان سرمایه و کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری، به این ضرب‌المثل مشهور چینی در زمینه سفر و گردشگری بیاندیشیم، جمله ای که هرچه زیباتر، به غایت و سرشت ما انسان در مواجه با بحران‌ها و ماجراجویی‌های ناشناخته اشاره می کند: 

«حتی سفرهای طولانی چندین فرسنگی هم، با برداشتن اولین قدم شروع می‌شود»

 “A journey of a thousand miles begins with a single step”

اکنون زمان آن فرا رسیده تا از خود بپرسیم: آیا هنوز زمان برداشتن اولین قدم برای عبور از بحران طاقت‌فرسای ویروس کرونا، فرا نرسیده است؟ آیا آماده مواجهه با این سفر عجیب و پر ماجرا هستید؟ 

Write a comment

Comments: 0